Szerkesztő Nagy Dávid
Szereted a kamionokat itt a helyed!

MENÜ



 

30 millió svéd koronát – körülbelül 3,3 millió eurót – bocsátott a Scania rendelkezésére a svéd Stratégiai Járműkutatási és Innovációs Kezdeményezés (Strategic Vehicle Research and Innovation Initiative, FFI) a bioüzemanyaggal működő nehéztehergépjármű-motorok fejlesztése érdekében. A kutatás célja, hogy megmutassa hogyan lehet a dízelüzemű és az Ottomotorok legfontosabb jellemzőit elegyíteni egy olyan erőforrásban, amely mind alkohollal mind gáz-halmazállapotú metán-alapú üzemanyaggal működhet.

A Scania egy olyan bioüzemanyaggal működő motort szeretne fejleszteni, amely egyesíti magában a nagy energiahatékonyságú dízel-technológiát (kompressziós gyújtás) a kipufogógáz-utókezelés terén hatékonyabb Otto-technológiával (szikragyújtás). „Az optimális motor megfelel az üvegházhatású gázkibocsátás csökkentésére irányuló kihívásoknak és egyúttal a káros nitrogénoxidok, szénhidrogének és szilárdrészecskék kibocsátását is mérsékli.” – mondja Jonas Hofstedt, a Scania hajtásláncok fejlesztéséért felelős alelnöke. A teljes életciklust vizsgálva, nagyon jó perspektívát kínálnak a megújuló üzemanyaggal működő járművek és ipari berendezések. Brazíliában például hatalmas lehetőségek rejlenek a megújuló energia hatékony felhasználásában, mivel a dél-amerikai ország jelentős bioüzemanyag gyártó.

 

 

Az FFI a Scania olyan kutatási projektjeihez nyújt finanszírozást, amelyek magukban foglalják az alkohol és metángáz alapú üzemanyagok technológiájának kifejlesztését. A kutatás kiterjed a szívócső keverő és gyújtó-, valamint a gázcserélő-rendszerekre, az optimalizált szelepmozgatásra, kipufogógáz-visszavezetésre, továbbá a kipufogógáz hatékony utókezelése érdekében a fejlett katalizátor-technológia használatára is. „Az állami szektor társfinanszírozásának, valamint a klíma- és környezetvédelmi fejlesztéseinknek köszönhetően a ma rendelkezésünkre álló technológiánál lényegesen magasabb hatékonyságú és alacsonyabb környezeti hatású motortermékeket hozhatunk létre.” – mondja Hofstedt úr.

 

 

A Scania a fogyasztás és emissziós technológiák projekten a stockholmi Királyi Technológiai Intézet (KTH), a Lund Egyetem és a göteborgi Chalmers Technológiai Egyetem élvonalbeli szakembereivel dolgozik együtt. A projekt egy Svédország és Brazília között fennálló kétoldalú megállapodás részét képezi, melynek keretén belül a Scania és a Vale Soluções em Energia S.A. (VSE) környezetvédelmi együttműködése az etanol és gázüzemű motorok továbbfejlesztésére irányul.

Az FFI kooperáció legfontosabb célkitűzése a klímára, környezetre és biztonságra irányuló kutatási és fejlesztési tevékenységek közös erővel megvalósuló finanszírozása. A szervezet 2009-ben, határozatlan időtartammal kezdte meg működését. Az FFI K+F-re fordított kiadásainak éves összege egy milliárd svéd koronát tesz ki, amelynek felét a kormányzat biztosítja.

 

Asztali nézet